DLM‌ یا Database Lifecycle Management‌ مجموعه فرآیندی است که مدیریت دیتابیس و دارایی های داده ایی را به گونه ایی سازمان دهی می کند که توانایی پاسخ سریع به نیازهای مشتری را داشته باشد.

مدت زمان زیادی است که تیمهای نرم افزاری از مزایای Agile و اسکرام و ابزارهایی که برای پیاده سازی آنها ایجاد شده بهره مند هستند. با ظهور DevOps این مزایا و ابزارها برای تیم های شبکه و زیرساخت هم تبدیل به یک الزام شد و علت این امر سرعت بالای تولید نرم افزار و و نیاز به مدیریت این تغییرات است. معمولا پروژه های نرم افزاری از ۳ الی ۴ تیم توسعه دهنده نرم افزار، زیرساخت، دیتابیس و امنیت تشکیل شده.

تیم توسعه نرم افزار و زیرساخت با استفاده از Agile و DevOps سرعت خود را افزایش دادند. DLM‌ وظیفه بالا بردن سرعت پاسخ تیم دیتابیس را بر عهده دارد، خوشبختانه ابزارهای مورد نیاز در این حیطه توسط شرکت های مایکروسافت و RedGate‌ توسعه داده شده اند که با استفاده از رویکردهایی متفاوت سعی در رفع نیازهای روز افزون تیم ها دارند.

همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، در خودکار سازی فرآیندها از ابزارهای متفاوتی می توان استفاده کرد ولی مهمترین بخش ستون اول از سمت چپ است که مدیریت تغییرات دیتابیس و تولید کدهای SQL به یکی از دو روش State Base و یا Migration Base را بر عهده دارد.