جهت بررسی اینکه کجا و چگونه تکنولوژی های Cloud Native در حال رشد و استفاده هستند هر ساله نظرسنجی صورت می گیرد و اطلاعات به دست آمده در یک گزارش اعلام می گردد، اطلاعات موجود در این گزارش می تواند روند صعود و یا نزول یک ابزار را در اختیار شما قرارداده و بر تصمیمات شما تاثیر مستقیمی داشته باشد.

 مهم ترین نکات ارائه شده در گزارش سال ۲۰۱۹ به صورت خلاصه به شرح زیر هستند

  • استفاده از تکنولوژی های Cloud native در تمامی بخش ها با افزایش روبرو بوده است
  • ۷۸٪ از پاسخ دهندگان به نظر سنجی از Kubernetes در Production استفاده می نمایند، رشدی ۵۸٪ ایی به نسبت سال ۲۰۱۸
  • ۱۸٪ از پاسخ دهندگان از Service mesh در Production استفاده می نمایند، ۴۷٪ نیز در حال بررسی استفاده از سرویس مش در سازمان خود هستند
  • ۴۱٪ از پاسخ دهندگان از تکنولوژی Serverless استفاده می نمایند
  • افزایش در تعداد استفاده کنندگان از CI/CD باعث کاهش Manual Release و افزایش تعداد Release ها گردیده
  • استفاده از Container ها در محیط Production با رشدی چشمگیر به ۸۴٪ رسیده، با رشدی ۱۵٪ ایی به نسبت سال ۲۰۱۸

صنایع و موقعیت های شغلی که در این نظرسنجی شرکت نموده اند به شرح زیر هستند

 

Container ها

از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ استفاده از کانتینرها در Production رشد ۱۱٪ را تجربه نموده و به ۸۴ درصد رسیده و ۱۴٪ دیگر برنامه هایی جهت استفاده از کانتینرها در پروداکشن دارند که نشان دهنده رشد اعتماد به Container ها در محیطهای عملیاتی است.

 

مشکلات موجود در مسیر پیاده سازی Container ها

 مهم ترین مشکلات در زمان پیاده سازی Container ها در سازمان ها موارد زیر بوده اند که طبق معمول مشکلات فرهنگی و کمبود آموزش و موارد امنیتی جزء مهم ترین موارد هستند.

 

روش مدیریت Container ها

بیش از ۱۰۹ ابزار جهت مدیریت کانتینرها وجود دارد ولی ۸۹٪ از فرم های مختلف Kubernetes استفاده می نمایند.

 

 

Service Mesh

استفاده سرویس مش در محیط عملیاتی کم ابوده ولی ۴۷٪ از پاسخ دهندگان در حال بررسی آن جهت استفاده در محیط عملیاتی هستند. Istio با ۶۹٪ و Linkerd با ۶۴٪ بیشترین میزان بررسی را به خود اختصاص داده اند.

 

Cloud Native Storage

۱۴٪ در محیط عملیاتی و ۲۷٪ از شرکت کنندگان در حال بررسی این تکنولوژی ها هستند. پروژه Rook بیشترین میزان بررسی را به خود اختصاص داده و نشان دهنده رشد استفاده از این پروژه در آینده است.

 

Serverless

AWS Lambda با ۵۳٪ و Google cloud Functionبا ۱۸٪ و Azure Function با ۱۴٪  پر استفاده ترین راهکارهای ابری سرورلس هستند. در زمینه راهکارهای قابل نصب Knative با ۳۴٪ از سایر ابزارها پر استفاده تر است.

 

CNCF Technolonies

استفاده از تمامی تکنولوژی های سطح graduating به نسبت سال قبل افزایش داشته و بیش از نیمی از آنها به ۵۰٪ استفاده در Production رسیده اند. استفاه از Kubernetes با رشدی قابل توجه به نسبت سال گذشته از ۵۸٪ به ۷۸٪ در محیطهای عملیاتی رسیده است. همچنین Prometheus و CodeDNS نیز رشد قابل توجهی را داشته اند، پرومیتیوس با رشدی ۳۶٪ به ۷۲٪ و CoreDNS با رشد ۹۲٪ به ۶۹٪ رسیده اند.

 

Incubating CNCF Projects

Helm با بیشترین رشد را در مقایسه با سایر پروژه ها به ثبت رسانده است و با رشدی ۴۱٪ ایی به ۶۹٪ استفاده در Production رسیده است.

 

جهت بررسی مقاله کامل به ضمیمه همین صفحه با عنوان گزارش نظرسنجی ۲۰۱۹ CNCF مراجعه بفرمایید. 

مستندات

گزارش CNCF Survey ۲۰۱۹