دواپس چیست؟ جواب ساده شده برای شما به شرح زیر است.

ترکیبی از فرهنگ و فرآیند و ابزار بر اساس تجربیات ثابت شده (practice) سایر سازمان ها، جهت بهینه نمودن جریان خلق ارزش برای مشتری، و ایجاد ساختار توسعه و نگهداری بهینه محصولات پیچیده.

در مقاله دیگری به نام DevOps چیست، تیم ALM-DevOps تلاش نمود توضیحی تخصصی و بر اساس گزارشات و آمار ارائه شده از DevOps ارائه دهد، ولی در این مقاله ما با رویکردی ساده تر به تشریح دواپس خواهیم پرداخت. همچنین تمامی مواردی که در زیر بیان شده به تشریح به همراه آموزش طراحی Roadmap مهاجرت سازمان به DevOps در دوره آموزش اصول دواپس ارائه شده و در اختیار شما عزیزان می باشد.

ابعاد DevOps

دواپس فقط مرتبط به تیم های Dev و Ops نمی گردد، بلکه شامل تمامی سازمان می گردد. مثل Digital transformation که تمامی سازمان در نظر گرفته می شود، DevOps Transformation نیز تمامی سازمان را در بر میگیرد و شما از ابتدا باید رویکردی تجاری داشته باشید تا پیاده سازی دواپس در سازمان بتواند بودجه های لازم را به دست آورد. 

دواپس چه چیزهایی نیست

  • یک محصول قابل خریداری نیست.
  • یک تیم جداگانه به نام تیم دواپس نیست
  • فقط درباره تیم های Dev و Ops نیست

اصول دواپس (Principles)

  • روش اول، Flow: در این مرحله دواپس تلاش دارد ساختارهای غیر بهینه را حذف نماید و به بهترین شکل جریان خلق ارزش را استاندارد نماید.
  • روش دوم، Feedback: بلوغ در این مرحله نیازمند پیاده سازی موفقیت آمیز روش اول است، اصولا سازمانی که روش اول را پیاده سازی نکرده باشد توانایی ذاتی در اجرای روش دوم را ندارد. در روش دوم دواپس تلاش دارد تا چرخه ایی از اجرا و دریافت بازخورد ایجاد نماید و باعث بهبود سریعتر تیم و محصول گردد.
  • روش سوم، Continuous learning & Experiment: شاید کمتر از یک درصد از سازمان ها و شرکت های فعال در ایران می توانند حتی به ورودبه این مرحله فکر نمایند، هدف این روش ایجاد ساختار ریسک پذیری سازمانی در ابعاد مشخص و در محیطی کنترل شده است تا بتوان هرچه بهتر محصولاتی نوین خلق نمود.

به روش ها یا Practice های دواپس

این Practice ها بر اساس تجربیات موفقیت آمیز سایر شرکت ها ثبت و ارائه شده اند، عدم توجه به آنها باعث اختراع مجدد چرخ توسط سازمان شما خواهد شد.

علت تاکید دواپس بر عدم نیاز سازمان به تیم دواپس با توجه به Practice های بالا مشخص است، اجرا و پیاده سازی Continuous integration برای محصولات سازمان وظیفه تیم تولید کننده محصول است، نه تیم مستقلی به نام دواپس! تیم Platform می تواند زیرساخت های لازم را فراهم نماید و در اختیار تیم های محصولات مختلف قراردهد.

از طرفی پیاده سازی این Practice ها و Principle ها باعث تغییر زیرساختی در مدل راهبری سازمان می گردد، در نتیجه اجرای صحیح دواپس به صورت ایزوله و فقط در تیم IT غیر ممکن است.