Atlassian Corporation Plc یک شرکت بزرگ نرم افزاری استرالیایی است که محصولات مورد نیاز Software developers ، Project managers و content management رو تولید می کنه. Atlassian بیشتر به خاطر نرم افزار Issue tracking اش Jira و نرم افزار همکاری تیمی و مدیریت دانشنامه Confluence معرف و شناخته شده است.

تاریخچه:

در سال ۲۰۰۲ آقایان Mike cannon-Brookes و Scott Fraquhar شرکت اطلسیان رو تاسیس کردند. این دو در Sydney هم دانشگاهی بودن و تا چندین سال شرکت اطلسیان رو به شکل bootstrapped به جلو بردن که در نهایت به رقم ۱۰ هزار دلار بدهی Credit card رسیدن.

 

اسم شرکت برگرفته شده از اساطیر یونان باستانه. Atlas در اساطیر یونان یکی از Titan ها بود که در جنگ معروف به Titan war به عنوان یکی از فرماندهان اصلی Cronus حضور داشت. این جنگ با شکست Cronus همراه بود و Zeus تنبیه Atlas رو نگه داشتن آسمان قرار داد.

این نام گذاری ارتباط مستقیمی با نشان تجاری این شرکت در سالهای ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۷ داره و نشون دهنده اطلس و آسمان بر روی دستهای اونه.

اطلسیان نسخه اول از نرم افزار جیرا رو در سال ۲۰۰۲ ارائه داد ( جیرا نرم افزار مدیریت پروژه و Issue است) و در سال ۲۰۰۴ هم نسخه اول confluence پابلیش شد( Confluence نرم افزاری برای کار تیمی روی محتوا، اسناد و فایل های مالتی مدیاست ).

در سال ۲۰۱۰ اطلسیان ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری از طریق Venture Capital جذب کرد. در سال ۲۰۱۱ این شرکت ۱۰۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد. در سال ۲۰۱۴ این شرکت ۲۱۵ میلیون درآمد کسب کرد.

در سال ۲۰۱۴ اطلسیان شاهد یکسری تغییرات ساختاری بود، دفاتر این شرکت در ۵ کشور پراکنده هستند و دفتر اصلی کماکان در سیدنی است. دفاتر این شرکت در آمستردام، آستین، موانتن ویو، مانیل و یوکوهاما است. مجموعه شرکت های اطلسیان بیشتر از ۲۲۰۰ کارمند و ۶۰۰۰۰ مشتری داره.

نحوه فروش و ارائه خدمات

Atlassian تیم سنتی فروش نداره، در عوض لیست قیمت تمام محصولات، جزئیات هر محصول و اسناد آموزشی و پشتیبانی اون روی سایت اطلسیان موجوده و کاربر میتونه با نصب نسخه با محدودیت زمانی محصول رو بررسی کنه.

معرفی محصولات و خرید سایر شرکت ها

در سال ۲۰۱۰ اطلسیان Bitbucket رو که یک سرویس تحت وب اشتراک کد ( سورس کنترل آنلاین مثل GitHub ) بود رو خرید. در May 2012 اطلسیان Marketplace رو معرفی کرد(وب سایتی برای دانلود Plugin های محصولات اطلسیان و مشارکت سایر شرکت ها و توسعه دهنده در ایجاد پلاگ این ها). در همین سال اطلسیان Stash رو به عنوان Git Repository برای شرکت های بزرگ معرفی کرد که بعدا به Bitbucket Server تغییر نام داده شد.

سایر محصولات اطلسیان شامل Crucible، FishEye، Bamboo و Clover هستند، که ابزارهایی برای کمک به توسعه دهندگان نرم افزار هستند.نرم افزارهای Crucible، FishEye و Cloverاز طریق خرید شرکت نرم افزاری Cenqua در سال ۲۰۰۷ به مجموعه اطلسیان اضافه شدند. در سال ۲۰۱۲ اطلسیان نرم افزار HipChat رو خرید ( یک نرم افزار پیغام رسان برای محیطهای کاری ).

در سال ۲۰۱۳ اطلسیان Jira Service Desk رو معرفی کرد. در سال ۲۰۱۶ اطلسیان استارت آپ Dogwood Labs رو برای نرم افزار StatusPage خرید. و در سال ۲۰۱۷ اطلسیان Trello رو با مبلغ ۴۲۵ میلیون دلار خرید. و در همون سال نرم افزار Stride رو که رقیبی برای Slack به شمار میاد رو معرفی کرد.

تغییر برند

با توجه به تغییرات و ادغام های ایجاد شده در شرکت، در سپتامیر ۲۰۱۷ اطلسیان اعلام کرد با توجه به اهداف جدید شرکت نیازه که محصولات این شرکت دچار تغییراتی در ظاهر و باتن بشن و برای نمایش اون نیازه لوگوهای شرکت و تمام محصولات معرف این تغییرات و اهداف باشن. در قلب این rebrand هدف اصلی تیم ها هستند واعتقاد این شرکت به کار تیمی.

تمرکز اصلی Atlassian در سال های گذشته روی دو موضوع بوده:

اول ارائه مجموعه ایی از راهکارهای یکپارچه ولی تخصصی در هر بخش به شکلی که هم افزایی بیش از پیش داشته باشند، ارائه Jira Servce Desk و Jira Core و Jira Software برای مدیریت Issue تیم های مختلف و همچنین ارتباط نزدیک این نرم افزارها با هم جهت ایجاد چرخه کامل تحلیل و تولید نرم افزار و مدیریت DevOps مثال بارزی در این زمینه است.

دوم ارائه ویژگی های خاصی در محصولات جهت مدیریت تیم های Enterprise چه از نظر پشتیبانی نرم افزارها از هزاران کاربر و چه از نظر مدیریت پروژه های بزرگ با تعداد زیر پروژه های بالا. این موضوعیه که وقتی تیم شما بزرگ میشه، مثلا از ۱۰۰ نفر میرسید به ۱۰۰۰ نفر سریعا خودشو نشون میده و اگر ابزار شما برای اینکار مناسب نباشه مجبور میشید ابزار در حال استفاده رو عوض کنید.

با توجه به اینکه Jira معروف ترین محصول این شرکته گفتن این نکته لازمه که دیگه نرم افزاری به نام جیرا وجود نداره و این محصول به چندین محصول تخصصی تقسیم شده که شامل Jira Software، Jira Service Desk و Jira Core میشه. علت این موضوع هم وجود نیازهای خاص تیم ها بوده به طوری که Jira Software به شکل تخصصی برای تیم های نرم افزاریه، Jira Service Desk برای تیم های فناوری اطلاعات که وظیفه پشتیبانی و نگهداری سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری رو دارنه و jira Core هم برای سایر تیم های سامان مثل تیم مالی، منابع انسانی است.