جیرا چیست؟
در ابتدا به عنوان یک سیستم Issue ticketing و مدیریت Bug مطرح شد و به مرور با معرفی روش های جدید مدیریت پروژه مانند Agile و محبوبیت روز افزون این روش ها، باعث بروز تغییراتی در جیرا شد تا امروزه این نرم افزار به عنوان یکی از محبوب ترین نرم افزارهای مدیریت پروژه های چابک شناخته شود.
جیرا دارای چه نسخه هایی است؟
در واقع نام جیرا بر خلاف سال های گذشته نمایانگر یک محصول مشخص نیست، بلکه مجموعه ایی از ابزارها به این نام شناخته می شوند که هر کدام دارای امکانات خاصی جهت رفع نیاز مشتریان می باشند، این نسخه ها به شرح زیر هستند.
Jira Core
نسخه پایه و با کمترین امکانات می باشد که جهت مدیریت پروژه ها و وظایف تیم های مختلف سازمان مثل منابع انسانی، تیم مالی مورد استفاده قرار می گیرد و انواع پروژه های محدود مرتبط با مدیریت کسب و کار را در اختیار سازمان قرار می دهد.
Jira Service Desk
این نسخه مختص تیم های پشتیبانی و نگهداری سرویس ها یا به اختصار ITSM می باشد و با داشتن امکاناتی مانند مدیریت incident و Problem و Change Management  در تلاش است تا بر اساس راهکار ITIL نیازمندی های مرتبط با ITSM را مدیریت نماید.
Jira Software
نسخه Software به شکل خاص جهت مدیریت پروژه های نرم افزاری طراحی شده است و قالب پروژه های Agile در این راهکار قابل دسترسی هستند.
نحوه مدیریت پروژه ها در جیرا
با توجه به نسخه جیرا، انواع خاصی از پروژه در دسترس شما می باشد.
از دید شرکت اطلسیان تمامی نرم افزارهای تهیه شده جهت یکپارچگی بر اساس مفهوم پروژه با یکدیگر در تعامل هستند. به عنوان مثال پروژه شما در جیرا می تواند با پروژه ایی در  BitBucket مرتبط گردد و بدین شکل تیم، مدیریت محصول و مدیریت توسعه خود را یکپارچه می نماید.