Team Foundation Server نام نرم افزاری است متعلق به شرکت مایکروسافت، که وظیفه ایجاد خط تولید نرم افزار ( Application Development Lifecycle Management ) را دارد.

تاریخچه

این نرم افزار و تیم تولید کننده آن به رهبری بریان هری ادامه دهنده راه نرم افزار source safe هستند، بریان هری  مسئول توسعه سورس سیف بود و بعد از بازنشسته شدن پروژه سورس سیف مدیریت تولید نرم افزار TFS را بر عهده گرفت. مایکروسافت با ارائه TFS 2008 گامی بزرگ برداشت ولی هنوز حتی نصب و راه اندازی این نرم افزار فرآیندی مشکل بود، کار کردن با برخی ویژگی های این نسخه تخصص خاص خود را می طلبید. به مرور و با ارائه نسخه های TFS 2013 و TFS 2015 و در نهایت TFS 2017 این نرم افزار و مجموعه ابزارهای جانبی آن به سطح بالایی از ارائه راهکارهای نرم افزاری دست پیدا کردند.  در تاریخ 9 Nov 2017 نسخه TFS 2018  ارائه شد.

بررسی

طبق گزارش گارتنر در زمینه فعالان حوزه ADLM (Application Development Lifecycle Management)  مایکروسافت به عنوان رهبر اصلی این حیطه انتخاب شده است.

همانطور که همه مطلع هستیم مایکروسافت خود یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده راهکارهای نرم افزاری است، نرم افزار TFS در اولین قدم وظیفه تامین نیازهای روز افزون این شرکت در زمینه تولید و نگهداری نرم افزار را داشت. با مشاهده موفقیت های این ابزار در مایکروسافت، ایده ارائه این محصول قوت گرفت و در نهایت این محصول به بخش جدا نشدنی مجموعه محصول visual studio تبدیل شد.

نرم افزار TFS به عنوان قلب راهکار مایکروسافت در زمینه ADLM در نظر گرفته شده و در کنار خود از ابزارهای دیگری برای تکمیل چرخه ADLM استفاده می کند. به عنوان مثال از نرم افزار Visual studio به عنوان IDE توسعه نرم افزار، اجرای تستها، ثبت Code reviewها و pull request ها و مدیریت Work item ها و ... ، گرچه اکثر موارد بیان شده بدون استفاده از Visual studio هم قابل انجام هستند.

از نسخه TFS 2015 update 1 به بعد سیاست مایکروسافت در زمینه نرم افزار TFS به Any Language, Any Platform تغییر کرد و این ابزار سعی در پشتیبانی تمام زبان های توسعه نرم افزار بر اساس تمام پلتفرم های موجود مثل لینوکس و اپل دارد.

این نرم افزار در حال حاضر به دو روش On-promise و SaaS قابل استفاده است. نسخه on-promise به نام TFS و نسخه SaaS به نام VSTS (Visual Studio Team Services) شناخته می شوند. فرآیند تولید و به روز رسانی VSTS هر 3 هفته یکبار می باشد و مجموع این تغییرات پس از سه ماه به TFS منتقل می شود. در نتیجه بین این دو نسخه اختلاف زمانی تقریبا 3 ماهه وجود دارد.

مایکروسافت هیچگونه برنامه ایی برای از بین بردن VSTS یا TFS ندارد و این مساله بارها در کنفرانسها گوشزد شده است.

 

VSTS و TFS بخشی از راهکار مایکروسافت برای پیاده سازی Application Development Lifecycle Management - ADLM هستند، بخش های مختلف و ابزارهای استفاده شده در تصویر زیر نمایش داده  شده اند.

مقالات مرتبط با TFS به شرح زیر می باشند.

بررسی و آموزش جزئیات Team Foundation Server 2018 final release
راهنمای نصب و راه اندازی TFS 2018
Visual Studio Team Services یا Team Foundation Server مساله این است
بررسی سورس کنترل به دو روش TFVC و Git در TFS 2017
مهاجرت به TFS 2017 – بخش اول – Code Search و مدیریت پکیج ها
مهاجرت به TFS 2017 – بهبود های Agile, Scrum, CMMI
دفاع از TFS – اول حرف دیگران رو بشنویم
انتشار TFS 2017 Update 1 RC
آموزش کامل امکانات جدید TFS 2017 update 2
مقایسه ابزارهای موجود در زمینه Enterprise Agile Planning Tools بر اساس گزارش گارتنر


دوره های آموزشی مرتبط با TFS که توسط اینجانب تهیه شده اند به شرح زیر می باشند، این دوره ها به صورت سازمانی و یا خصوصی برگزار می گردند.

کارگاه آموزش Application Lifecycle Management With Microsoft Team Foundation Server – TFS
دوره آموزش مدیریت تولید و نگهداری نرم افزار به کمک TFS 2017
دوره پایه آموزش DevOps با استفاده از TFS 2018 Update 2