در زمینه آموزش DevOps سیلابس های مختلفی وجود دارد و علت عمده این موضوع رویکرد متفاوت سازمان های ارائه دهنده خدمات آموزش به DevOps است. به طور کلی می توان سه رویکرد زیر را مورد اشاره قرار داد.

  • رویکرد متمرکز بر فرهنگ و فرآیند: در این رویکرد معمولا دوره های ارائه شده متمرکز به تغییرات کلان مورد نیاز در ساختار و فرهنگ سازمان است. همچنین دوره های تخصصی در زمینه هدایت یا coach نمودن سازمان در زمینه DevOps مختص مدیران و سرپرستان ارشد ارائه می گردد، که شاید این دوره ها در نگاه اول تئوری به نظر آمده و دارای کارایی نباشند ولی سنگ بنای شروع تغییرات در سازمانها می تواند از محل دانش های نوین ارائه شده به لایه مدیران شروع گردد. نمونه این رویکرد را می توان در سیلابیس دوره DASA DevOps Fundamentals و یا دوره DevOps Foundation Ranger و یا دوره DevOps Fundamentals تیم ما مشاهده نمود.
  • رویکرد متمرکز بر ابزارها: در این رویکرد معمولا فقط به آموزش ابزارهای حیطه DevOps پرداخته می شود که با توجه به گزارشات موجود در زمینه DevOps Toolchain لیست بلند بالایی از تکنولوژی ها را در بر می گیرد، مشکل موجود در این رویکرد عدم وجود جواب برای لایه های بالایی سازمان در نحوه تغییر تعاملات و فرآیندها به شکل استاندارد می باشد. همانطور که در گزارش DevOps چیست مطرح شده، DevOps مجموعه ایی از Practice هاست که ابزارها در پیاده سازی آنها کمک می نمایند. در این زمینه تیم ما نیز به ارائه دوره های مرتبط با ابزارها می پردازد.
  • رویکرد مقید به مفاهیم و متمرکز بر ابزار: در این رویکرد به هر دو موضوع ساختار سازمان و Practice های دواپس و هم به نحوه پیاده سازی آنها در ابزار پرداخته می شود، معمولا این رویکرد با توجه نیاز ویژه آن به یکپارچه بودن سرفصلها و نحوه ارائه مطالب و اتصال تجربه های دواپس به فیچرهای مختلف ابزارها، رویکردی است پیچیده تر. سرفصل دوره DevOps متعلق به دانشگاه Caltech ارائه دهنده رویکردی جامع از ابتدا تا انتها است و تلاش دارد هم مفاهیم دواپس و هم ابزارهایی که برای شروع لازم می باشد را مورد بررسی قرار دهد، البته شایان ذکر است چنین رویکردی معمولا باعث ایجاد دوره هایی بلند مدت می گردد. در کشور ما به دلیل محدودیت های موجود این رویکرد معمولا پس از عقد قرارداد با سازمان ها شکل می گیرد و به صورت یک Roadmap برای سازمان مشخص می گردد، تیم ALM-DevOps توانایی طراحی و ارائه Roadmap مختص سازمان شما را داراست.

مستندات

سرفصل دوره Foundation DASA DevOps Fundamentals

سرفصل دوره Ranger_DevOps_Foundation

سرفصل دوره DevOps Caltech